Opieka psychologiczna i psychoterapeutyczna dla dzieci i młodzieży - I poziom referencyjny

 Szanowni Państwo, przypominamy, że w przypadku występowania niepokojących objawów związanych z problemami psychicznymi możliwe jest skorzystanie ze świadczeń w zakresie Zespołu lub Ośrodka środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży 
- I poziom referencyjny.

 Świadczenia przeznaczone są dla dzieci oraz młodzieży do 21 r.ż. kształcącej się w szkołach ponadpodstawowych do ich ukończenia (z zastrzeżeniem, że osoby poniżej 18 r.ż. muszą posiadać zgodę opiekuna prawnego na korzystanie ze świadczeń). 

 W zespole lub ośrodku można skorzystać z następujących świadczeń: - porada psychologiczna diagnostyczna - porada psychologiczna - sesja psychoterapii indywidualnej - sesja psychoterapii rodzinnej - sesja psychoterapii grupowej - sesja wsparcia psychospołecznego - wizyta, porada domowa lub środowiskowa - wizyta osoby prowadzącej terapię środowiskową. Świadczenia realizowane są przez zespół specjalistów: psychologa, psychoterapeutę oraz terapeutę środowiskowego. 

 Opieka w ramach I poziomu referencyjnego oparta jest przede wszystkim na realizacji świadczeń w środowisku. Z tego powodu zalecany jest wybór placówki jak najbliżej miejsca zamieszkania. Do świadczeń realizowanych w zakresie I poziomu referencyjnego skierowanie NIE JEST WYMAGANE.
 

                                    Wykaz placówek pomocy psychologicznej i psychterapeutycznej dla dzieci i młodzieży
Podręczniki do religii na rok szkolny 2023/2024

6-latki - "Tak! Jezus mnie kocha" E. Kondrak, D. Kurpiński, J. Snopek
Klasa 1 szkoła podstawowa - "Poznaję Boży świat" Autorzy ks. dr K. Mielnicki, E. Kondrak, J. Snopek 
Klasa 2 szkoła podstawowa - "Odkrywam królestwo Boże" ks. dr K. Mielnicki, E. Kondrak
Klasa 3 szkoły podstawowej „Poznaję Jezusa” ks. dr K. Mielnicki, E. Kondrak 
Klasa 5 szkoła podstawowa - "Szczęśliwi, którzy szukają prawdy" ks. dr K. Mielnicki, E. Kondrak
Klasa 6 szkoła podstawowa - "Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno" ks. dr K. Mielnicki, E. Kondrak
Klasa 7 szkoły podstawowa „Szczęśliwi, którzy czynią dobro” ks. dr K. Mielnicki, E. Kondrak 

               W ramach realizacji zadań ujętych w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2021-2025, finansowanych przez Ministra Zdrowia, 
Instytut Psychiatrii i Neurologii przygotował cykl 18 webinariów dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 
              Webinaria adresowane są do pracowników dydaktycznych szkół oraz rodziców. Szczegóły znajdują się pod poniższym linkiem https://www.ore.edu.pl/2022/10/webinaria-dotyczace-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy/

"8- 11.02.2022 - Tydzień Bezpieczeństwa w internecie" 

 Nasza szkoła przyłączyła się się do akcji SAFERINTERNET.PL, która wspólnie z fundacją "Dajemy dzieciom siłę" oraz "Nask" od 2004 roku organizują "DBI - Dzień Bezpiecznego Internetu". 
                
                      Głównym celem jest uświadomienie uczniów, nauczycieli i rodziców o możliwych zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Chcemy pokazać jaką moc ma Internet oraz jak wiele zagrożeń czeka na młodego człowieka w świecie wirtualnym. W obecnych czasach dzieci mają ułatwiony dostęp do technologii już od najmłodszych lat. Już kilkuletnie dzieci posiadają swój telefon czy tablet i biegle potrafią się nim posługiwać. Sytuacja, w której obecnie się znajdujemy nie ułatwia nam zadania. Dzieci od wczesnych godzin rannych spędzają czas przed ekranem. Niestety coraz częściej zdarza się, że zamiast uczestniczyć w zajęciach szkolnych, uczniowie spędzają czas grając w gry komputerowe bądź korzystają z Internetu. Co, niestety w większości przypadków prowadzi do uzależnienia. 
                  Kto to może być szczególnie narażony na uzależnienie? 
  •  Nastolatkowie – ponieważ mają dostęp do Internetu, a często sposób użycia komputera i czas korzystania z niego nie są kontrolowane i ograniczane przez rodziców. 
  • Młodzi ludzie dorośli – studenci, osoby bez pracy – ze względu na wielkość czasu wolnego, jakim dysponują.                        Uzależnienie– jak rozpoznać u dziecka? 
Pierwsze objawy są nieznaczne i łatwo je pominąć, warto jednak codziennie przyglądać się dziecku i reagować jeśli:
  • jest rozdrażnione lub wręcz agresywne, jeśli nie ma możliwości korzystania z Internetu czy technologii lub gdy staramy się ograniczyć czas spędzany w ten sposób,nie ma innych zainteresowań i większość wolnego czasu spędza w Internecie, czas spędzany przy komputerze dominuje nad innymi aktywnościami, 
  • zaniedbuje swoje obowiązki szkolne, jak i rodzinne, domowe, 
  • zapomina o jedzeniu posiłków lub swoich innych potrzebach, 
  • zaniedbuje realne kontakty z rówieśnikami lub zrywa je całkowicie, 
  • nie umie określić ile czasu spędza w Internecie albo okłamuje rodziców w tej sprawie, zawsze ma przy sobie telefon czy tablet, 
  • korzystanie z Internetu, telefonu, staje się ważniejsze i bardziej interesujące, niż wszystko to, co się dzieje tu i teraz w realnej rzeczywistości, 
  • jest pobudzone, ma problemy z koncentracją uwagi, 
  • ma częstą huśtawkę nastrojów i zaburzenia snu,
  • ma problemy w relacjach rodzinnych, izoluje się od rodziny.
     
    Jak zapobiegać uzależnieniom dzieci od Internetu?
Ważne jest, aby kontrolować co i jak długo dziecko robi w sieci oraz jak długo i z jakich urządzeń korzysta. Nie jest to proste zadanie, gdyż my – dorośli, często sami nie rozstajemy się z własnym telefonem, nie dając tym samym dziecku dobrego przykładu. Zacznijmy od siebie i od swoich przyzwyczajeń. Odkładajmy telefon, gdy spędzamy czas z rodziną. Po prostu dajmy dobry przykład. Wytłumaczmy dziecku, dlaczego ograniczamy mu czas spędzony w Internecie, na grach i korzystaniu z telefonu, tabletu, komputera, konsoli czy telewizora. Dzieci są naprawdę bystre i potrafią zrozumieć większość niebezpieczeństw, jakie niesie uzależnienie, dlatego warto z nimi rozmawiać. 

Co mogą zrobić rodzice, gdy ich dziecko nadużywa Internetu? 
 Oto kilka wskazówek, które ułatwią Państwu radzenie sobie z problemem nadmiernego używania komputera i sieci przez dziecko: 
  • na początku należy nazwać problem i porozmawiać o tym z dzieckiem – być może wówczas uświadomi sobie ono, że faktycznie spędza przed monitorem zbyt dużo czasu, 
  • w następnej kolejności warto wspólnie ustalić, kiedy pojawiają się sytuacje trudne, które powodują, że dziecko „sięga po Internet” i czym się one charakteryzują, 
  • warto znaleźć alternatywę dla spędzania czasu przed monitorem – ważne, aby było to coś równie interesującego dla młodego człowieka, następnie, 
  • wspólnie z dzieckiem, należy rozpisać harmonogram dnia, w którym zawarta będzie konkretna ilość czasu przeznaczonego na korzystanie z komputera, naukę, kontakty ze znajomymi, 
  • krokiem jest ustalenie zasad i etapów stopniowego ograniczania czasu spędzanego przy komputerze, 
  • dostęp do Internetu można odłączyć tylko wtedy, kiedy wystąpi zagrożenie zdrowia dziecka, 
Specjaliści potwierdzają, że nagłe „odłączenie” dziecka od sieci absolutnie nie jest skuteczne, a może nawet przynieść odwrotne skutki, jeżeli doszło do ograniczenia dostępu do sieci przez rodziców, powinni oni wytłumaczyć dziecku, dlaczego tak się stało, wyjaśnić przyczyny oraz powody takiego działania. 
                       
            Gdy rodzic nie potrafi sam sobie poradzić z problemem dziecka, wówczas powinien niezwłocznie skontaktować się ze specjalistą, na początek można skorzystać z połączenia z bezpłatną infolinią Helpline.org.pl pod numerem telefonu: 800 100 100, gdzie można uzyskać wsparcie konsultanta w zakresie doraźnej pomocy i wskazówki dotyczące podjęcia ewentualnej terapii. 
Wsparcie można otrzymać w szkole np. u wychowawcy, pedagoga szkolnego bądź innego nauczyciela.

Należy pamiętać, iż zjawisko uzależnienia wygląda podobnie zarówno w przypadku używania substancji psychoaktywnych, np. alkoholu czy narkotyków, jak i nadużywania Internetu. 
Pierwszym krokiem w leczeniu nałogu jest konieczność zaprzestania używania Internetu, co dla osoby uzależnionej może być niezwykle bolesne, dlatego zazwyczaj dokonuje się tego stopniowo, poprzez zmniejszenie czasu przebywania w sieci, aż do całkowitego zaniechania. W procesie odstawiania korzystania z Internetu bardzo ważne jest, aby osoba miała możliwość aktywnego spędzania czasu bez komputera, aby nie myśleć o przykrych emocjach wynikających z braku możliwości przebywania online. 
Bardzo pomocna w tym procesie jest stała obecność najbliższych osoby uzależnionej, którzy mają za zadanie pomóc we wzmacnianiu podjętych postanowień i zadbaniu o eliminację nudy w trakcie odstawienia. Warto poszukać nowych zainteresowań lub wrócić do dawnych pasji sprzed uzależnienia od sieci. 
Osoba cierpiąca na sieciocholizm poza wsparciem rodziny i przyjaciół potrzebuje przede wszystkim pomocy ze strony specjalisty. 
                    Test dla chętnych " Uzależnienie od Internetu" 


Artykuł powstał na podstawie artykułu p. Sylwii Wośkowiak- Kierepki
Źródło: 
https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/uzaleznienie-od-internetu/  https://psychoterapia.org/uzaleznienie-od-internetu-siecioholizm-przyczyny-objawy-leczenie  https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/post/uzaleznienie-od-internetu 

Poradnik dla rodziców Cyfrowobezpieczni - film dla rodziców 

Jak zapewnic dzieciom bezpieczenstwo  w internecie

Poradnik dla rodzicow


Szanowni Państwo, 
bezpieczeństwo w sieci jest osią wszystkich działań, które realizujemy w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE). Dotychczas zapewnialiśmy je w sieci szkolnej, teraz robimy kolejny krok i prezentujemy rozwiązanie mOchrona – aplikację ochrony rodzicielskiej OSE, dostępną bezpłatnie na smartfony, tablety i komputery. Zachęcamy do podzielenia się informacją o tym produkcie z rodzicami Państwa uczniów. mOchrona to narzędzie wspierające ustalanie reguł dotyczących korzystania z internetu i aplikacji oraz pozwalające rodzicom na dostęp do informacji o aktywności dziecka na jego urządzeniu. Działa poprzez połączenie (sparowanie) sprzętów rodzica i dziecka. Konto rodzica, zabezpieczone kodem PIN, pozwala na wybór kategorii stron internetowych i aplikacji, do których dziecko nie powinno mieć dostępu – np. dlatego, że zawierają treści niebezpieczne lub nieodpowiednie dla jego wieku. Co ważne, w ramach każdej kategorii można ustalać wyjątki, a także w dowolnym momencie zmienić wprowadzone ustawienia. 
Cały proces jest intuicyjny i prosty w obsłudze. Aplikacja ochrony rodzicielskiej OSE może pomóc także w diagnozowaniu problemów, np. tych związanych z nadużywaniem urządzeń cyfrowych przez dzieci. Dzięki danym zawartym w raportach rodzic dowie się, ile czasu dziecko poświęca na poszczególne aktywności – aplikacje czy media społecznościowe. Jeśli coś wzbudzi jego obawy, ma szansę zareagować. Aplikacja mOchrona jest narzędziem wspierającym. Kluczową rolę w ochronie dzieci przed cyberzagrożeniami już od najmłodszych lat odgrywa odpowiednia edukacja i kształtowanie prawidłowych nawyków dotyczących korzystania z urządzeń cyfrowych. Dlatego zachęcamy, aby temat bezpieczeństwa w sieci był stale obecny w Państwa szkole. Pomogą w tym nasze zasoby – w tym platforma OSE IT Szkoła, na której znajdują się materiały edukacyjne m.in. z zakresu cyberbezpieczeństwa. 
Więcej informacji o produkcie można znaleźć na stronie: ose.gov.pl/mochrona

Z serdecznymi pozdrowieniami Zespół OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna nask.pl / ose.gov.pl / osehero.pl / it-szkola.edu.pl / Facebook OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna
Copyright ©2021 Smoni1.ndl.pl, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem