Specjaliści Szkolni
Pedagog/Psycholog/Logopeda

Prezentacja  "ENERGETYKI"


"Energetyki" 

       Napoje energetyzujące dedykowane są głównie dla osób DOROSŁYCH narażonych na bycie w stanie pełnej gotowości psychicznej jak i fizycznej przez dłuższy czas, chcących zminimalizować uczucie zmęczenia i senność oraz chcących „zmusić” swój organizm do maksymalnego wysiłku. Spożywają je np. osoby pełniące nocne dyżury, kierowcy pokonujących długie trasy oraz dorośli i studenci, którzy muszą opanować dużą partię materiału, czy też muszą zmobilizować się do wykonania trudnego zadania w krótkim czasie.
      Spożywanie napojów energetyzujących odradza się: dzieciom i młodzieży, kobietom w ciąży i karmiącym, osobom mającym podwyższone ciśnienie krwi, chorym na cukrzycę, osobom z arytmią serca oraz osobom wrażliwym na któryś ze składników występujących w napoju. Zdarza się jednak że ten produkt jest konsumowany przez dzieci i młodzież. 
      Napoje energetyczne stosowane w nadmiarze sieją spustoszenie w organizmie. Najczęstsze objawy przedawkowania energetyków to między innymi: przyspieszone tętno, kołatanie w klatce piersiowej i poczucie duszności, drżenie rąk, roztrzęsienie. Natomiast groźniejsze jest to, czego od razu nie zauważymy - odwodnienie organizmu, wypłukiwanie magnezu i wapnia, uszkodzenie wątroby. 
    W szczególnie groźnych przypadkach możemy obserwować mdłości, wymioty, napady padaczkowe, zaburzenia oddechowe. Niestety coraz więcej młodych ludzi trafia z takimi właśnie objawami do lekarzy. Warto zapoznać się z prezentacją i zastanowić się czy nie za często sięgamy po tego typu napoje. 

 Prezentacja Żródło: Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Białej Podlaskiej

Światowy Dzień 

Zdrowia Psychicznego - prezentacja.pdf


10 października - Światowy Dzień 
Zdrowia Psychicznego 
     
   W definicji zaproponowanej przez Światową Organizację Zdrowia czytamy: „Zdrowie psychiczne to stan dobrego samopoczucia pozwalający człowiekowi na realizację jego własnych możliwości, na radzenie sobie z normalnymi stresowymi wydarzeniami życiowymi, na efektywną działalność zawodową i na twórczy wkład w życie własnej społeczności”. 
Zdrowie psychiczne nie jest dane raz na zawsze. 
          Oto co na co dzień możesz zrobić, aby je pielęgnować: 
- obserwuj swoje emocje i myśli, dziel się nimi z innymi, pozwoli to zmniejszyć napięcie emocjonalne, 
- zadbaj o kontakt z naturą, 
- postaraj się być aktywnym fizycznie (formę aktywności dostosuj do swoich potrzeb i możliwości), 
- pielęgnuj te relacje, które Cię wzmacniają, pozwól sobie zakończyć te, które Cię osłabiają,
- zaplanuj drobne przyjemności, 
- pozwól sobie na spontaniczną radość i zabawę, 
- przywołuj w myślach swój idealny dzień, spróbuj go,, poczuć’’ wszystkimi zmysłami, 
- śmiało powiedz ,,nie’’, odmawiaj bez potrzeby tłumaczenia się, gdy nie masz na coś ochoty, 
- sięgaj po pomoc psychologiczną, kiedy czujesz, że samemu ciężko Ci uporać się z trudną dla Ciebie sytuacją. 

 ŻRÓDŁO (10 PAŹDZIERNIKA 2023 R. - ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO - Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Łobzie - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Realizacja projektu
 "Każdy inny , wszyscy równi" 
                         W klasie I - III realizowany jest projekt pod opieką p. Edyty Solarskiej. 
          W I bloku tematycznym uczniowie zapoznali się ze słowem "niepełnosprawność", poznali rodzaje niepełnosprawności oraz na własnej skórze mogli się przekonać jak to jest być osobą niewidzącą, niesłyszącą i na wózku. 
      Efektem końcowym było zaprojektowanie i stworzenie "Logo niepełnosprawnych" przedstawiających integrację osób pełnosprawnych z niepełnosprawnymi. 
Zajęcia z pedagogiem w klasach I - III 

                    W ramach zajęć integracyjnych mających na celu budowanie zespołu i współpracy w klasie odbyły się zajęcia z pedagogiem szkolnym p. Edytą Solarską. Siła dobrze współpracującego ze sobą zespołu nie ma sobie równych. Ważne, by również w klasie doskonalić kompetencje społeczne, w tym właśnie współdziałanie, czyli umiejętność niezbędną w życiu, także, a może przede wszystkim, zawodowym. Dobrze zaprojektowane zajęcia mogą służą tworzeniu zespołu, wspólnemu uczeniu się od siebie nawzajem, rozwiązywaniu problemów, a także nauki trudnej sztuki kompromisu. 
                Uczniowie klasy I - III podczas zajęć, w których wspólnie musieli zbudować określoną rzecz uczyli się jak ważna jest komunikacja w grupie, że warto działać wspólnie, że nie tylko jedna osoba ma decydujące zdanie. Pod koniec zadania przeprowadzona została z uczniami rozmowa, w której padały cenne słowa, "...że jak pracuje się razem to wszystko się udaje"; "że nie można psuć innym bo się nie udaje". 
                
                Uczniowie wiedzą, że ich siła jest zespół, który wspiera się i razem dąży do celu.

Bezpieczne dziecko spotkanie z nieznajomymi


Do zadań pedagoga należy: 
 Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, 
Określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, 
 Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, 
 Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, 
 Wspieranie działań opiekuńczo – wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, 
 Podejmowanie działań interwencyjnych i mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych 
 Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Drogi Uczniu

Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy: 
  •  Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny. 
  • Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
  • Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej. 
  •  Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać. 
  •  Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić. 
Pamiętaj! 
Pedagog wysłucha Cię życzliwie i z uwagą. 
Zapewni dyskrecję i anonimowość. 
Pomoże znaleźć wyjście z trudnej sytuacji. 
Drogi Rodzicu 

Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy: 
  • Niepokoi Cię zachowanie dziecka. 
  • Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim.
  • Masz pytanie dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole. 
  • Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania. 
  • Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić. Szukasz pomocy w trudnych sytuacjach życiowych. 

Zapraszamy.

Logopeda

Profilaktyka wad wymowy

(prezentacja.pdf)

FONOHOLIZM - uzależnienie od telefonu komórkowego. 

                Pierwszym krajem w którym zdiagnozowano nową formę uzależnienia- fonoholizm były Chiny. 
Psychologowie zajmujący się tym zjawiskiem scharakteryzowali cechy osób uzależnionych od telefonów.
Jaki jest więc fonoholik? 

Zdecydowanie przywiązuje ogromną wagę do posiadanego modelu telefonu komórkowego. 
Nigdy nie odkłada go nawet na chwile (nawet kiedy śpi ma go blisko siebie). Telefon służy mu do codziennego kontaktu z innymi, często komunikuje się tylko i wyłącznie za jego pośrednictwem.        
       Odczuwa wysoki niepokój, lek, wpada w panikę, gdy ma do dyspozycji nie naładowany telefon. Telefon jest niezbędny do ciągłego i nieustającego kontrolowania innych, szczególnie obiektów uczuć. Odczuwa ciągłą potrzebę kontaktowania się z innymi za pomocą telefonu. Potrafi swoje zachowanie usprawiedliwić np. względami bezpieczeństwa. Podąża za modą, stara się mieć najnowszy model telefonu. Często są to osoby cierpiące na fobię społeczną, bądź obawiające się samotności. Najbardziej narażone na uzależnienie od telefonów komórkowych są dzieci i młodzież. 

Telefon komórkowy jest dla nich czymś normalnym, elementem codzienności, bez którego świat by nie istniał. Pośród uzależnień od telefonu komórkowego można wyróżnić jeszcze jego rodzaje.
       Osoby uzależnione od telefonu komórkowego dzielą się bowiem na: 
• Uzależnieni od sms-ów. Są to osoby, dla których dzień bez wiadomości tekstowej sms jest dniem straconym. Potrafią pisać i wysyłać smsy z zamkniętymi oczami. Czynność tą wykonują tak nałogowo, iż potrafią wysyłać wiadomości do osób znajdujących się obok. 
• Uzależnieni od nowych modeli telefonów. Osoby te wydają mnóstwo pieniędzy na udoskonalanie swoich aparatów, nabywanie innych. Bezustannie śledzą nowości pojawiające się na rynku. Często zdarza się, że nie korzystają z funkcji jakie posiadają w telefonie. 
Do tej grupy zaliczyć tez należy tzw. „ komórkowych ekshibicjonistów”. Oni zdecydowanie po nabyciu nowego modelu chwalą się nim, eksponując go np. n szyi. Ostentacyjnie, głośno słuchają muzyki np. w autobusach, na przystankach. Bardzo ważna rolę dla nich odgrywają wszelkie dodatkowe funkcje, aplikacje w telefonie. 
• Gracze To osoby, którym zdecydowanie zależy na rozrywce w telefonie tzn. grach. Często wykupują, ściągają gry na telefon i to zajmuje im mnóstwo czasu. Aparat telefoniczny wówczas staje się przenośną konsolą do gry. Szczególnie mowa tu o osobach uzależnionych również od gier komputerowych. 
• SWT - czyli syndrom wyłączonego telefonu. Osoby te czują lęk i niepokój podczas gdy miały by choć na chwilkę wyłączony telefon. Np. w samolocie. By zapobiec rozładowaniu telefonu noszą zawsze przy sobie ładowarkę lub zapasowa baterie
 BAJECZNA ŚWIADOMOŚĆ 
 Dlaczego relacje osobiste są ważne? Co daje nam kreatywnie spędzony czas offline? W jaki sposób dbać o higienę cyfrową? Dlaczego swobodna zabawa jest ważna? Jakie są objawy uzależnienia od ekranów i internetu? Jak ekrany wpływają na rozwój mózgu u dziecka? Na te i na inne pytania opowiada treść zawarta na pięknych sześciu plakatach przygotowanych przez ilustratora Bartka Brosza. 
Szanowni Rodzice, 
stworzyliśmy dla Was specjalny poradnik 

Niech będzie on inspiracją do tego, aby wchodzić w świat nowych technologii wspólnie z dzieckiem. Korzystajcie z niego jak najczęściej, lektura ma wymiar bardzo, ale to bardzo praktyczny.
Copyright ©2021 Smoni1.ndl.pl, Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem