Dyżur telefoniczny:
po numerem telefonu 83-341 50 14
lub na terenie szkoły
Psycholog szkolny
W PONIEDZIAŁKI W GODZINACH
OD 12:45 DO 13:05
***
Pedagog szkolny
W PONIEDZIAŁKI I WE WTORKI W GODZINACH
OD 11:40 DO 12:25
pedagog.solarska@wp.pl
W ramach akcji "Serdeczna karteczka" w klasie III odbyły się pierwsze zajęcia, których celem było przybliżenie zawodu - rolnika i sadownika. Wspólnie z uczniami rozmawialiśmy na czym polega ich praca i jak jest dla Nas ważna oraz obejrzeli film. W ramach wdzięczności za ich ciężką pracę wykonali kartki z podziękowaniami.
Drodzy Rodzice,
Według Piageta rozwój jest procesem zmian zachodzącym w życiu każdego człowieka. Przejawia się w strukturach poznawczych i aktywności intelektualnej dziecka. Piaget mówi, iż ma charakter ciągły i w każdym stadium życia różni się zależnie od warunków kulturowych i właściwości indywidualnych.
Rozwój naszego dziecka, jest dla Nas najważniejszy. To My rodzice dbamy, aby był prawidłowy. Wspomagamy i ukierunkowujemy nasze dziecko, aby radziło sobie na każdym etapie zmian biologicznych, psychologicznych i emocjonalnych, które zachodzą u dzieci między narodzinami a końcem okresu dojrzewania. Śledzenie rozwoju naszego dziecka i ocena mogą pomóc we wczesnym „wyłapaniu” ewentualnych nieprawidłowości.
Zachęcam Państwa do zapoznania się z filmem powstałym w ramach cyklu poradników edukacyjnych adresowanych do rodziców przez Centrum Rozwoju Lokalnego.
Psycholog Beata Liwowska przygotowała filmik, którego motywem przewodnim jest rozwój dziecka.
Wszystkie filmy przygotowane w ramach cyklu "CRL uczy rodziców" dostępne są na stronie: wspierajmarzenia.pl
Kwestie omówione przez psycholog Beatę Liwowską:
- Dostosowanie się do norm społecznych / warunków przedszkolnych / rówieśniczych
- Adaptacja dziecka do warunków
- Wchodzenie w grupę rówieśniczą
- Zajęcia w grupie rówieśniczej i ich wpływ na rozwój dziecka
- Odrzucenie dziecka przez rówieśników
- Samokontrola / Dziecko nabywa umiejętności potrzebnych do pracy
- Samodzielność / samoobsługa dziecka. Jak podejść do tego tematu? Kiedy jest na to czas?
- Działania / aktywności, które wpływają na prawidłowy rozwój dziecka
- Aktywność dziecka, hobby i zainteresowania. Dlaczego jest ważne i jak wpływa na rozwój?
- Ograniczenia dotyczące telewizji, komputera, smartphone’a. Wpływ urządzeń elektronicznych na rozwój dziecka
- Granice fizyczne i psychiczne dziecka, jak je szanować?
- Lęk dziecięcy – rodzaje i przyczyny powstawania zaburzeń lękowych i depresyjnych
Zachęcam do obejrzenia :)
15 kwietnia Światowy Dzień Trzeźwości
Według WHO (skr. od ang. World Health Organization), czyli Światowej Organizacji Zdrowia, alkoholizmem nazywamy przewlekłe ciągłe bądź okresowe spożywanie alkoholu, charakteryzujące się zaburzoną kontrolą nad piciem, częstymi epizodami zatrucia oraz spożywaniem alkoholu pomimo niekorzystnych rezultatów i konsekwencji.
Alkoholizm potrafi doprowadzić uzależnionego do wielu przykrych, a nawet tragicznych skutków zdrowotnych, psychicznych czy społecznych. Uważa się również, że alkohol potrafi być główną przyczyną wypadków drogowych, przestępstw czy wielu innych patologii np. rodzinnych.
Między innymi z tego powodu powstał Światowy Dzień Trzeźwości, którego głównym celem jest walka z alkoholizmem oraz promowanie wszelkich działań edukacyjnych, które informują oraz uczą na temat negatywnych skutków działań alkoholu oraz choroby alkoholowej. Alkoholizm jest jedną z najbardziej popularnych chorób w skali globalnej i przyczyną śmierci około 2,5 milionów ludzi rocznie. Problem alkoholizmu jest złożony i oprócz osób bezpośrednio chorujących, dotyka także najbliższą rodzinę, a nierzadko dzieci alkoholików.
Źródło: https://www.wykluczeni.pl/swiatowy-dzien-trzezwosci/
Ważne adresy, telefony
pomoc@pomaranczowalinia.pl ,tel. 801 14 00 68
– strona internetowa i telefon. Informacje i konsultacje dla rodziców i młodzieży, którym picie alkoholu, zażywanie narkotyków lub inne zachowania o cechach uzależnienia utrudniają funkcjonowanie i porozumiewanie się ze sobą.
https://116111.pl/problemy/czym-jest-uzaleznienie,aid,105,
tel. 116 118
– strona internetowa i telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.
http://www.parpa.pl/index.php/placowki-lecznictwa
- wykaz placówek leczenia uzależnień z podziałem na województwa.
http://www.aa.org.pl/regiony/index010.htm – wykaz mityngów AA w poszczególnych regionach.
Więcej informacji znajdziecie państwo na stronie :
https://www.policja.pl/pol/kreci-mnie-bezpieczenst-1/30736,Ogolnopolski-Dzien-Trzezwosci.html
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ
Depresja to epidemia XXI wieku.
Według badań 2% dzieci może cierpieć na tę chorobę, nawet co trzeci nastolatek może mieć depresję, mieć za sobą epizod depresyj-ny lub zachorować na depresję. Depresję diagnozuje się u coraz młodszych dzieci – dwulatków i młodszych dzieci. Im młodsze dzieci, tym większa trudność zdiagnozowania – dzieci nie potrafią nazywać trudnych emocji, nie komunikują ich rodzicom. Nieleczona depresja może być tragiczna w skutkach! W skrajnych przypadkach może prowadzić do samobójstwa. Dlatego tak ważna jest świadomość rodziców. Tylko oni mogą szybko i odpowiednio zareagować.Dużo mówi się ostatnio w przestrzeni publicznej o de-presji. Częściej o depresji osób dorosłych, rzadziej o tej, która dotyka dzieci i młodzież. Depresja dziecięca i młodzieńcza jest trudniejsza do rozpoznania, często niediagnozowana lub diagnozowana zbyt późno. Szacuje się, iż wiele przypadków wymyka się oficjalnym statystykom. Młodsze dzieci nie komunikują swoich problemów – nie potrafią wyrażać trudnych emocji. Starsze natomiast przestają ufać dorosłym, izolują się od nauczycieli, rodzi-ców, a nawet dotychczasowych przyjaciół, zamykają się w swoim świecie albo szukają pomocy, serfując w internecie, co może być „śmiertelnie” niebezpieczne. Ze względu na niespecyficzne objawy depresji u dzieci i młodszych nastolatków, zaniepokoić rodziców i nauczycieli powinna
zmiana zachowania dziecka – np. dziecko, które chętnie chodziło do szkoły, teraz reaguje płaczem, ucieka z lekcji lub jest rozdrażnione, agresywne, łatwo wpada w złość.
OBJAWY SPECYFICZNE DEPRESJI:
- smutek, przygnębienie, płaczliwość,brak koncentracji, gorsze oceny w szkole, niechęć do podejmowania zadań, które nie sprawiały dotychczas trudności, zapominanie, ospałość, apatia, zobojętnienie na świat zewnętrzny (nic mi się nie chce, jest mi wszystko jedno, to jest bez sensu),wycofywanie się z aktywności, które dziecko dotychczas lubiło,odsuwanie się od ludzi – zarówno rówieśników, jak i dorosłych,kłopoty ze snem (bezsenność, koszmary senne, budzenie się w nocy lub nadmierna senność),niskie poczucie własnej wartości (jestem beznadziejny, głupi, nic mi nie wychodzi, nikt mnie nie lubi itp.).
OBJAWY DEPRESJI CHARAKTERYSTYCZNE DLA DZIECI:
- dolegliwości somatyczne trudne do zdiagnozowania medycznie (bóle brzucha, mdłości, bóle głowy, omdlenia, nagła gorączka itp.),wybuchy agresji (wobec siebie, dorosłych lub rówieśników), wrogość (nienawidzę was, jesteście beznadziejni), trudne do opanowania napady złości (np. przed porannym wyjściem do szkoły, przy prośbie o wykonanie jakiejś czynności),postawa buntownicza, negacja wartości, relacji,kłopoty z jedzeniem (dziecko je mało lub napadowo objada się np. słodyczami),nagłe zmiany nastroju (od radości do smutku) lub zachowania (od dużej aktywności ruchowej i pobudzenia do ospałości),lęk i niepokój, który może powodować wycofa-nie, a nawet niemożność wyjścia z pokoju czy domu albo być rozładowany przez nadaktywność (dziecko skubie coś nerwowo, wierci się na krześle itp.),„zapadanie się” w jakieś czynności np. spędza-nie czasu przed komputerem (który staje się „jedynym przyjacielem”) lub telewizją – ma się wrażenie, że kiedy dziecko wykonuje tę czynność, nie ma z nim kontaktu, robi to automatycznie, kłopoty w szkole (dziecko gorzej się uczy, traci motywację, jest niegrzeczne lub izoluje się, odmawia wykonywania zadań, „zasypia na lekcjach”).
GDY MOJE DZIECKO MA DEPRESJĘ. JAK MU POMÓC?
- NIE KRYTYKUJ!
- NIE GRÓŹ!NIE UDAWAJ, ŻE NIE MA PROBLEMU!
- WSPIERAJ!
- PRZYTULAJ!
- NIE KARZ ZA ZACHOWANIA, KTÓRE SĄ WYNIKIEM CHOROBY, A NIE ZŁEJ WOLI!
- STARAJ SIĘ BYĆ CIERPLIWY!
- BĄDŹ! SPĘDZAJ TAK DUŻO CZASU Z DZIECKIEM, JAK TO MOŻLIWE!
- WSŁUCHAJ SIĘ W DZIECKO!
- PROPONUJ AKTYWNOŚCI NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI DZIECKA W STANIE CHOROBY, NIE ZMUSZAJ DO AKTYWNOŚCI, KTÓRE SĄ ZBYT TRUDNE
- STARAJ SIĘ SPRAWIAĆ DZIECKU MAŁE PRZYJEMNOŚCINIE DOKŁADAJ DZIECKU DODATKOWYCH OBOWIĄZKÓW!
- ZRÓB COŚ DLA SIEBIE! ZADBAJ O SIEBIE!. JEŚLI DZIECKO MA DEPRESJĘ, CAŁA RODZI-NA POTRZEBUJE WSPARCIANIE OBWINIAJ SIĘ. DEPRESJA JEST CHOROBĄ, KTÓRA MOŻE SPAŚĆ NA KAŻDEGO
- NIE UKRYWAJ NIC PRZED SPECJALISTĄ (WSZYSTKO MOŻE BYĆ WAŻNE)
- ZMIEŃ DIETĘ DZIECKA – MUSZĄ SIĘ W NIEJ ZNALEŹĆ PRODUKTY ZAWIERAJĄCE WITA-MINY Z GRUPY B, MAGNEZ, KWASY OME-GA 3, WITAMINĘ D (m.in. orzechy, gorzka czekolada, produkty wielozbożowe z pełnego przemiału, oleje tłoczone na zimno, owoce, warzywa, ryby)
- OD CZASU DO CZASU POZWÓL DZIECKU ZJEŚĆ TO, CO NAPRAWDĘ LUBI...
- NIE WSTYDŹ SIĘ, DEPRESJA TO CHOROBA, SZUKAJ POMOCY WSPARCIA!
- PAMIĘTAJ, NIKT CIĘ NIE OCENI!
(źródło: Ulotka dla rodziców ZTU - DEPRESJA)
W razie pytań mogą się do Państwa zwrócić do pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego.
Telefony i adresy Poradni Zdrowia Psychicznego
POWIATOWA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W BIAŁEJ PODLASKIEJ
ul. WARSZAWSKA 12C
21-500 BIAŁA PODLASKA
TEL/FAX 83 343 31 23
e-mail: poradniapedagog@interia.pl
www.powiatowa-poradniabp.pl
Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji Itaka – 22 484 88 01
- Wtorki14:00 – 19:00 Czwartki 15:00 – 20:00 Piątki 10:00 – 15:00
Telefon Centrum Wsparcia Fundacji ITAKA dla osób w stanie kryzysu psychicznego – 800 70 2222
Jeśli doświadczasz kryzysu psychicznego lub zauważasz go u bliskiej osoby, możesz przez całą dobę zadzwonić na bezpłatny telefon do Centrum Wsparcia prowadzonego przez Fundację ITAKA. Pod tym numerem przez całą dobę dyżurują specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy. ( UWAGA! aktualny do 31.12.2020 r)
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę
Telefon dla rodziców i profesjonalistów w sprawie bezpieczeństwa dzieci prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę
- Tel.800 100 100 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00-15:00. Rozkład dyżurów na stronie internetowej: https://800100100.pl)
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka:
- Tel.: 800 121 212 (czynny całą dobę)
(źródło: men.gov.pl)
Więcej informacji na temat depresji wśród młodzieży znajdziecie Państwo na stronie
Drodzy Rodzice i Uczniowie
Zdalne nauczanie, brak możliwości spotkania się z kolegami i koleżankami z klasy, wiele godzin spędzanych przed ekranem komputera, poczucie izolacji społecznej, niepewność powoduje spadek komfortu naszego życia poprzez zwiększony poziom stresu, a także generuje lęki i napięcia.
Czas pandemii jest trudnym okresem dla Nas wszystkich sporo osób doświadcza uczucia niepokoju, który jest spowodowany izolacją społeczną, obawą przed zakażeniem, a także utratą członków rodziny. Jednocześnie ogromna liczba osób straciła lub jest zagrożona utratą pracy, a co za tym idzie - źródeł utrzymania.
Drogi Rodzicu, jeżeli zauważasz zmiany w zachowaniu swojego dziecka, coś Cię niepokoi lub potrzebujecie rozmowy - szukajcie wsparcia u pedagoga lub instytucji świadczących pomocy dziecku
i rodzinie.
Drogi Uczniu, jeżeli coś Cię niepokoi i potrzebujesz wsparcia lub rozmowy z innymi zapraszam do kontaktu ze szkolnymi specjalistami poprzez kontakt telefoniczny, pocztę elektroniczną. Możesz także skorzystać z pomocy instytucji poprzez bezpieczny czat internetowy https://brpd.gov.pl/sos-czat/ lub poprzez Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12
Więcej informacji możecie państwo znaleźć na stronie https://pandemiaprzemocy.fdds.pl/ Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi kampanię „Pandemia przemocy”, która chce zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem i zachęcić do reagowania i pomocy dzieciom, które tego potrzebują.
"JAK SKUTECZNIE SIĘ UCZYĆ"
Uczenie się jest to nabycie określonej wiedzy lub umiejętności.Ważne są style i techniki nabywania wiedzy i umiejętności.
Pamiętajmy, iż w nauce nie chodzi o to, ile się uczymy, ale jak to robimy. Każdy chciałby zdobywać wiedzę w sposób skuteczny, a na dodatek dobrze ją zapamiętywać. Psycholodzy zalecają, aby każdy z nas indywidualnie opracował własny harmonogram nauki.
Moi drodzy
24 czerwca obchodzimy "Dzień Przytulani"
znany też jako „Free Hugs”
to święto, które wymaga jedynie odrobinkę zaangażowania.
Przytulanie to świetny sposób, by okazać drugiemu człowiekowi sympatię, miłość albo podarować trochę ciepła.
Pamiętajmy o tym nie tylko 24 czerwca :)
TELEFON ZAUFANIA
- GDY POTRZEBUJESZ POMOCY LUB ROZMOWY
Czasami w naszym życiu pojawiają się trudności z którymi nie potrafimy sobie poradzić. Jeżeli, ktoś z Waszych bliskich, znajomych lub rówieśników doświadczył przemocy lub potrzebuje porozmawiać możecie każdego dnia 24 godziny na dobę zadzwonić pod bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Gdzie pod telefonem czekają na Was specjaliści, którzy służą wsparciem i pomocą.
APLIKACJA - "Twój Parasol"
Drodzy Rodzice !
Znajdziecie państwo wiele ciekawych artykułów dotyczących:
- Jak zmotywować dziecko do nauki?
- Jak pracować z dzieckiem?
- Jak ułatwić start przyszłemu przedszkolakowi?
- Gdy nasze dziecko idzie do szkoły?
- Jak zachęcić dziecko do czytania?
- Wielka moc bajek.
- Skąd bierze się nadpobudliwość?
- Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym.
- Pedofilia w sieci - zagrożenia
- Wpływ telewizji na rozwój dziecka.
- Wychowanie dziecka- Kij czy marchewka. Dylematy rodziców.
W podanym linku znajdziecie państwo wiele artykułów dotyczących pracy z dzieckiem oraz organizowaniu mu czasu wolnego.
Życzę miłej lektury.
Godność, to nienaruszalne prawo każdego człowieka bez względu na pochodzenie, pozycje społeczne, stan zdrowia. Godnie żyć, to funkcjonować w społeczeństwie na równych zasadach.
5 maja, to również Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
Ten dzień ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na wyzwania, przed którymi stają na co dzień osoby z niepełosprawnością.
Drodzy Rodzice!
Chciałabym zapewnić, że związku z zaistniałą sytuacją służę pomocą w razie jakichkolwiek pytań, kłopotów lub wątpliwości.
Można się ze mną kontaktować za pomocą poczty elektronicznej:pedagog.solarska@wp.pl
Życzę Państwu Wszystkiego dobrego w tej trudnej dla każdego sytuacji.
W związku z faktem, że chcąc nie chcąc, nasze dzieci w ostatnim czasie spędzają sporo czasu przed ekranami różnych urządzeń poniżej zamieszczam krótką informację pt. „Ustalamy domowe zasady ekranowe”.
Pedagog szkolny – Edyta Solarska
Drodzy Uczniowie!
Poniżej kilka porad w formie schematu rysunkowego : „Jak skutecznie uczyć się w domu” oraz „Jak przetrwać ten czas w domu”.
źródło: Facebook (grupa: Nauczyciele z pasją)
2 KWIETNIA
ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
BĄDŹ NA NIEBIESKO
Przesyłam dodatkowo dla chętnych:
Dla osób, które wyślą wykonaną kolorowankę będą dyplomy za udział
W ŚWIATOWYM DNIU ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
Jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii?
JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O KORONAWIERUSIE?
Wielu w Nas całym tym chaosie i zamieszaniu zapomina, iż dzieci są świadkami tego co się dzieje. One nie do końca rozumieją sytuację. My dorośli próbując chronić nasze dzieci nie przekazujemy im żadnych wiadomości, ani nie rozmawiamy. Musimy pamiętać, że dzieci są dobrymi obserwatorami widzą i odczuwają wszelkie zmiany.
Zapraszam więc państwa do zapoznania się z artykułem jak poradzić sobie z emocjami dzieci i jak z nimi rozmawiać na trudne tematy.
Rozwijanie motywacji u dziecka do nauki w szkole i warunkach domowych?
Motywacja co to takiego? Można ją jednak określić jako impuls, przypływ energii i chęci do działania. Stanowi napęd do osiągania zaplanowanych celów. Takim celem, w przypadku uczniów, jest między innymi zdobywanie wiedzy, rozwój zainteresowań, umiejętności, planowanie dalszej ścieżki kariery.
W literaturze psychologicznej znajdziemy podział na motywację wewnętrzną i zewnętrzną. Każda z nich opiera się na innych narzędziach motywowania, niosą ze sobą też różnorodne konsekwencje.
MOTYWACJA W PROCESIE UCZENIA SIĘ
Doradztwo zawodowe
Pliki do pobrania
Prawa Dziecka
Depresja - jak pomóc dziecku?
Współpraca w grupie
Trudną umiejętnością jest opowiadanie o sobie. Uczniowie na początku zajęć mieli opowiedzieć grupie o swoich mocnych i słabych stronach aby wiedzieć jak najlepiej ze sobą współpracować.
Współpraca w grupie niejednokrotnie wiąże się z współpracą różnych osób, które w odmienny sposób reagują na zadanie w ciężkich warunkach. Część może palić się do wykonywania zadań natychmiast po ich rozdzieleniu, aby jak najszybciej mieć to za sobą. Część, która lubi działać na sam koniec, w momencie pozytywnego stresu, będzie odwlekała wykonanie zadania. Ci, którzy nie odnajdują się pod presją, będą męczyli się aby wykonać zadanie, natomiast czyjeś niewykonane zadanie blokuje pracę kogoś innego i konflikt gotowy. Umiejętność współpracy jest bardzo ważnym czynnikiem działania w grupie aby stworzyć pozytywne relacje.
Zajęcia o agresji i przemocy
Zajęcia zostały przeprowadzone z uczniami klas V, VI i VIII. Celem zajęć było uświadomienie sobie różnic między złością, agresją i_przemocą oraz poznanie form przemocy. Uczniowie mieli potrafić wskazać różnice między przemocą fizyczną a psychiczną.
Masz problem i nie wiesz, jak go rozwiązać?
Zwróć się do pedagoga szkolnego jeżeli:
- Chciałbyś z kimś porozmawiać
- Nie wiesz jak efektywnie się uczyć
- Nie umiesz się skoncentrować na lekcji
- Masz problemy emocjonalne
- Inni ludzie wciąż narzekają na Twoje zachowanie
- Masz ciekawe pomysły, z którymi chcesz się podzielić
- Chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób
- Chcesz po prostu podzielić się swoją radością i sukcesami
Dlaczego w szkole potrzebny jest pedagog?
We współczesnym świecie coraz więcej uczniów ma różne problemy emocjonalne i zaburzenia zachowania. Dzieci nie potrafią same sobie poradzić z negatywnymi emocjami i stają się bardziej agresywne albo wycofane w kontaktach społecznych, co efekcie może doprowadzić do różnych form niedostosowania społecznego oraz licznych, poważnych problemów emocjonalnych. Pedagog powinien być rzecznikiem praw ucznia oraz koordynatorem wszystkich działań podejmowanych w celu niesienia pomocy uczniowi. Pedagog jest specjalistą w dziedzinie wychowania. Potrafi nawiązać właściwy kontakt z ludźmi, a także rozpoznać i zdiagnozować sytuacje problemowe. Posiada on wiedzę oraz umiejętność prowadzenia terapii, sztuki mediacji, do rozpoznawania i diagnozowania różnorodnych sytuacji problemowych, do organizowania i prowadzenia różnych form zajęć indywidualnych i grupowych (warsztatów, pogadanek, prelekcji, szkoleń dla nauczycieli, pedagogizacji dla rodziców, do tworzenia programów terapeutycznych, profilaktycznych i innych).
Pedagog ma obowiązek współpracy z różnymi instytucjami publicznymi pomagającymi dziecku i rodzinie.
Należą do nich:
- Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Sąd Rejonowy (Wydział Rodzinny i Nieletnich),
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna oraz inne instytucje.
Pedagog służy swoją pomocą dorosłym opiekunom dzieci, którzy nie potrafią poradzić sobie z problemami wychowawczymi w domu. Nie należy wstydzić się korzystać z pomocy pedagoga. Ważne jest przecież dobro dziecka. Dbajmy razem o prawidłowy rozwój psychofizyczny i społeczny naszych dzieci, a będą one szczęśliwe. Zapewnijmy im poczucie bezpieczeństwa i możliwość optymalnego rozwoju przez naukę, zabawę oraz realizację ich marzeń. Wspólnie wzmacniajmy ich poczucie własnej wartości, a będziemy spokojni o ich przyszłość oraz dumni z ich efektów w nauce.
Janusz Korczak powiedział:
"Umysł dziecka – las, którego wierzchołki lekko się poruszają, gałęzie splatają, liście drżąc dotykają"
PORADY DLA RODZICÓW DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE
Przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów są złożone i wielorakie.
Mogą tkwić np. :
- w postępowaniu samego ucznia,
- jego motywach i przejawach,
- jak również w niedociągnięciach w pracy dydaktyczno – wychowawczej.
Przyczyny te mogą się także odnosić do czynników od ucznia niezależnych np.:
- zaniedbania środowiskowe,
- złe warunki bytowo – kulturowe w domu,
- długotrwała choroba,
- niekorzystna atmosfera panująca w rodzinie.
Istotną przyczyną niepowodzeń szkolnych jest również nieharmonijny rozwój psychofizyczny dziecka, czyli rozwój jest prawidłowy lecz nie przebiega równomiernie we wszystkich funkcjach.
W przypadku stwierdzenia słabej sprawności umysłowej tworzy się wówczas przejaw rozbieżności między wymaganiami szkoły a wynikami nauczania uzyskiwanymi przez poszczególnych uczniów.
Należy skorzystać w tym przypadku z pomocy pedagoga lub psychologa w szkole, a przede wszystkim poddać dziecko badaniom psychologiczno - pedagogicznym.
Badania diagnostyczne prowadzi się na terenie powiatowej poradni psychologiczno – pedagogicznej (Biała Podlaska ul. Warszawska 12C, tel.83 343 31 23; e-mail: poradniapedagog@interia.pl; www.powiatowa-poradniabp.pl) , gdzie rodzice mogą się zgłaszać bez skierowania. Każde przedszkole i każda szkoła są związane z tego typu placówką. Badania są bezpłatne, odbywają się tylko za zgodą rodziców /prawnych opiekunów dziecka/. Po badaniu rodzice mogą otrzymać pisemną opinię bądź informację albo instruktaż ,czy poradę od specjalisty.
Dokumentem, który pomoże dziecku w funkcjonowaniu szkolnym jest opinia poradni PPPP. Zawiera ona opis słabych i mocnych stron funkcjonowania dziecka, a więc wskazuje, jakie funkcje rozwijają się z opóźnieniem, co jest przyczyną trudności, a na jakich funkcjach można oprzeć się w pracy bieżącej i na terapii. Ponadto znajdują się tam wskazania i zalecenia, jaką pomoc dziecko powinnootrzymać w szkole i w domu. Uczniom z trudnościami w nauce potrzebna jest pomoc nauczycieli uczących jak i codzienne wsparcie ze strony najbliższych. Jeśli problemy dziecka będą zauważone wcześnie i zaległości nie będą duże to pomoc będzie skuteczna.
W celu przezwyciężenia trudności w nauce w szkołach prowadzone są dla uczniów potrzebujących zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz korekcyjno – kompensacyjne.
Dziecko wówczas pracuje ze specjalistą, a praca musi być dostosowana do jego możliwości rozwojowych oraz potrzeb psychofizycznych.
Zbyt późno wykryte u ucznia zaburzenia rozwojowe oraz wszelkie zaniedbania mogą doprowadzić do nagromadzenia się braków w wiadomościach szkolnych oraz zaburzeń rozwoju osobowości.
Często najtrudniejsze dla rodziców jest zaakceptowanie faktu, że dziecko ma trudności w nauce. Uczeń, który nie jest w stanie zaspokoić ambicji rodziców, znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Bardzo często rodzice krytykują wtedy swoje dziecko, porównują z innymi, a ono czuje wówczas, że zawiodło oczekiwania rodziców. Rodzice powinni wiedzieć, że podstawowym warunkiem skutecznej pomocy dziecku są komunikaty, że jest ono kochane i akceptowane pomimo jego trudności.
Jak pomagać dziecku, które ma trudności w nauce?
1. Należy jak najwcześniej poinformować wychowawcę klasy o trudnościach dziecka; omówić jego problem oraz poprosić o współpracę, poradę, instrukcje do pracy z dzieckiem w domu.
2. Trzeba interesować się postępami dziecka; rodzice powinni systematycznie uczęszczać na zebrania klasowe i wykazywać zainteresowanie problemami dziecka.
3. Ważne jest również odpowiednie zachowanie rodzica po przyjściu z wywiadówki, należy powstrzymać negatywne emocje. Najlepiej dać sobie czas na wyciszenie, by później podczas rozmowy z dzieckiem przekazać mu pozytywne informacje o nim, jak i negatywne, gdy pojawią się problemy wspólnie ustalić ich rozwiązanie.
4. Bardzo istotna jest pomoc dziecku w odrabianiu lekcji – Rodzicu ! Wspieraj, ale nie wyręczaj! Dziecko z ,,trudnościami w nauce ” winno wykonywać więcej ćwiczeń utrwalających materiał szkolny. Warto też w domu wspólnie powtarzać materiał z lekcji, aby nie dopuścić do nagromadzenia się wielu zaległości, które w konsekwencji mogą doprowadzić do tego, że dziecko nie będzie w stanie sprostać wymaganiom szkolnym.
5. Pomagając dziecku w odrabianiu zadań domowych nie należy go wyręczać, lecz wdrażać do samodzielnej pracy. W razie zauważenia trudności trzeba pomóc dziecku w taki sposób, aby nie czuło własnej nieudolności. Pracy z dzieckiem w domu powinien podjąć się rodzic bardziej opanowany, spokojniejszy, bardziej tolerancyjny na niepowodzenia dziecka czyli nie ten kto jest ,,mądrzejszy”, ale ten, kto ma najwięcej cierpliwości. Rodzic powinien dopilnować, aby dziecko miało zawsze odrobioną pracę domową, spakowany plecak, niezbędne przybory do szkoły na następny dzień, itp.
6. Nie należy przeceniać znaczenia oceny. Oceny otrzymane w szkole decydują o tym czy dziecko jest radosne, smutne, akceptowane czy odrzucone. Istotne jest, aby rodzic doceniał zawsze pracę dziecka, jego zaangażowanie w pracę, chwalił nawet za najmniejsze osiągnięcia. Dziecko będzie wtedy zadowolone i zmobilizowane do dalszego wysiłku. Rodzic nie powinien porównywać ocen swojego dziecka z ocenami rówieśników czy rodzeństwa.
7. Rodzic powinien motywować dziecko do nauki. Motywacja jest siłą do nauki, a skutecznym środkiem jest np. drobna nagroda, uznanie rodziców. Jeśli rodzic będzie interesować się tym, co dziecko robiło w szkole, przeglądać na bieżąco zeszyty dziecka, czytać wspólnie notatki z zajęć, chwalić dziecko gdy wykona ćwiczenie poprawnie – wtedy dziecko będzie czuło satysfakcję z własnych osiągnięć i chętniej będzie się uczyło. Dziecko powinno wiedzieć, że rodzice są po jego stronie i może zawsze na nich liczyć. Ważne jest zapewnienie atmosfery zrozumienia, akceptacji i życzliwości.
8. Istotne w postępowaniu rodzica jest budowanie w dziecku poczucia jego własnej wartości. Dziecko będzie pozytywnie myślało o sobie, gdy będzie miało poczucie własnej wartości. Znaczną rolę w budowaniu poczucia wartości dziecka ma wychowanie. Dziecko tworzy wiedzę o sobie na podstawie usłyszanych informacji, od najmłodszych lat myśli o sobie, analizuje co mówi o nim otoczenie. Z uwagi na to istotna jest pozytywna komunikacja, wzmacnianie, pochwały w odniesieniu do realnych sytuacji i zachowań dziecka
10. Opracowanie planu dnia i organizacja czasu wolnego. Dziecku należy w ciągu dnia wyznaczyć czas na naukę oraz czas wolny od zajęć. Bez pomocy rodziców we właściwym zaplanowaniu i zorganizowaniu dnia, dziecko zwłaszcza małe, szybko się zniechęci, gdyż nie poradzi sobie z organizacją czasu. Odpowiednią ilość czasu należy przeznaczyć na odrabianie lekcji i naukę. Konieczne jest zadbanie także o odpoczynek. Najlepszą formą spędzenia wolnego czasu jest aktywność fizyczna – np. : zabawa na świeżym powietrzu, jazda na rowerze; ma to bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Ważne jest również wspólne spędzanie czasu wolnego np. : rodzinne spacery, wspólne wyjście na lody, wycieczki, gry stolikowe, rozmowy.
11.Ograniczenie sytuacji, które mogą działać na dziecko rozpraszająco. Gdy dziecko ma problemy z koncentracją uwagi, należy ograniczyć mu podczas pracy wszelkie bodźce, które by mu przeszkadzały (głośna muzyka, odgłosy z innych pomieszczeń, rozmowy telefoniczne , itp.). Miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, bez zbędnych przedmiotów przykuwających wzrok dziecka i rozpraszających jego uwagę. Obserwując u dziecka podczas ćwiczeń spadek zainteresowania, rozprężenie uwagi, należy przerwać ćwiczenia i zorganizować mu np.: zabawę słowną w dokończenie wyrazów, kto powie więcej wyrazów na daną literę, kilka ćwiczeń ruchowych, czy chwilę rozmowy przy herbatce i ciastku, itp.
Aby pomóc dziecku w nauce, należy przestrzegać ważnych zasad:
1. Należy od początku przyzwyczaić dziecko do wykonywania zadań domowych o tym samym czasie – Rodzic winien być konsekwentny w przestrzeganiu przyjętej zasady.
2. Wykonywanie zadań powinno odbywać się stale w tym samym miejscu (najlepiej, jeśli będzie to własny pokój i własne biurko), w ciszy, spokoju oraz odpowiednim oświetleniu.
3. Przed przystąpieniem do odrabiania lekcji dziecko powinno przygotować sobie potrzebne przybory.
4. Ważne jest stopniowanie trudności – najpierw należy wykonywać zadania trudniejsze, które wymagają więcej energii, a później przejść do zadań łatwiejszych.
5. Podczas pracy nie należy rozpraszać uwagi dziecka, nie odrywać od pracy, nie obciążać go innymi pracami, nie absorbować pobocznymi tematami.
6. Istotne jest by stosować, gdy zachodzi konieczność, małe przerwy w nauce.
7. Po wykonaniu każdego zadania, wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić, obdarzyć uwagą.
8. Pomoc rodziców musi być przemyślana, nie może to być wyręczanie dzieci z ich obowiązków.
9. Należy stworzyć w domu odpowiednią atmosferę poszanowania nauki np.: gromadzenie odpowiedniej literatury, którą dziecko może wykorzystać do nauki.
Lektura dla rodziców :
Faber, E. Mazlish ,,Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały.
Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”,
,,Jak mówić żeby dzieci się uczyły”, Media Rodzina;
Działania profilaktyczne w Naszej szkole – „Dopalacze i zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni”
Dodatkowe materiały dotyczące działań profilaktycznych – artykuły dotyczące pracy z dzieckiem.
1. Wychowanie i profilaktyka :
https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/wychowanie-i-profilaktyka/
2. Dzieci ze specyficznymi problemami w nauce :
http://pedagogszkolny.pl/viewpage.php?page_id=119
3. Nieśmiałe dziecko – jak mu pomóc :
http://www.edziecko.pl/starsze_dziecko/1,79350,5458185,Jak_pomoc_niesmialemu_dziecku.html
4. Jak rozmawiać z dzieckiem ,żeby zaczęło nas słuchać :
http://mamadu.pl/119147,jak-rozmawiac-z-dzieckiem-zeby-w-koncu-zaczelo-nas-sluchac
5. Potrzeby dziecka :
https://dziecisawazne.pl/jak-wazne-jest-zaspokajanie-potrzeb-dziecka/
6. Po co się uczymy :
https://psychorada.pl/pdf/Po_co_sie_uczymy_GRATIS.pdf